Incomprensiblement s’està impedint, i amb irregularitats, que l’EAB-CUP es pugui aplicar el seu Codi Ètic, tal com preveu l’Acord de Ple de 7 de febrer sobre Modificació del Règim de Dedicació de l’Alcaldia i Regidors i Regidores
Des de l’inici d’aquest nou mandat hem defensat l’aplicació del nostre Codi Ètic rebutjant l’aplicació del Règim de Retribució/Dedicació imposat pel PSC i que no vam votar a favor al Ple Municipal Extraordinari del 10 de juliol de 2023. Diem imposat perquè, que sàpiguem, mai es va generar un espai previ a aquell ple per parlar d’aquest tema i compartir les propostes de tots els grups municipals, amb l’afegit que el nostre Codi Ètic (i el màxim que podíem cobrar estant al govern o a l’oposició) era públic des d’abans de les eleccions municipals.
Nosaltres vam repartir la votació del Règim de Retribució/Dedicació del PSC d’aquell ple entre l’abstenció i el vot en contra. I fèiem una abstenció per deixar una porta oberta al diàleg, perquè enteníem que no seria un problema parlar i poder aplicar-nos el nostre Codi Ètic, ja que partíem de la posició que sense compartir el règim de retribució/dedicació del PSC, respectàvem la votació i la seva aprovació, però esperant que el PSC i la resta de grups municipals també respectessin el nostre. I, de moment, no. I amb l’afegit que el nostre Codi Ètic suposa un benefici i estalvi a la Hisenda Municipal: els límits els marca el Salari Mínim Interprofessional (2,5 si estem al govern i l’SMI si estem a l’oposició), mentre que el límit del PSC el marca una llei estatal que permet (per l’any 2023, i 2024 amb els pressupostos de l’Estat prorrogats) arribar fins els 63.888,61€ bruts anuals a municipis que estiguin entre els 20.001-50.000. L’Alcalde de la nostra ciutat ja està fins i tot per sobre dels 64.000€ bruts anuals (suposem que per l’actualització del 2% al sou dels i les funcionaris per aquest gener de 2024, perquè sinó estaria incomplint les seves mateixes lleis), però en tot cas, essent Barberà una població que està en l’interval mitjà, Xavier Garcés es posa fins el màxim sense cap mena de problema:

Podeu comprovar també les retribucions i dedicacions dels i les càrrecs electes a la web de l’Ajuntament de Barberà.
Des de juliol de 2023 el regidor de l’EAB-CUP és l’únic càrrec electe de l’Ajuntament de Barberà que no té cap retribució, treballant per l’aplicació del nostre Codi Ètic, i també s’ha renunciat a la plaça d’aparcament al Pàrquin Municipal de Doctor Moragas. I aquest treball va tenir els seus fruits al Ple Municipal Extraordinari del passat 7 de febrer, on des de l’EAB-CUP vam proposar un text alternatiu en el punt de Modificació del Règim de Dedicació de l’Alcaldia i Regidors i Regidores que permetia, per fi, l’aplicació del règim de retribució/dedicació que estableix el nostre Codi Ètic. Aquesta modificació es va aprovar per unanimitat per tots els grups municipals:
“Les persones membres de la corporació amb dedicació exclusiva o parcial tenen la potestat de proposar a l’òrgan municipal competent, l’aplicació dels seus respectius codis ètics o normes estatutàries en matèria de dedicació i retribució, mitjançant comunicació a l’alcaldia -presidència, tal i com preveu l’apartat 2.1 de l’acord plenari del dia 10 de juliol de 2023, i sempre que la retribució resultant no sigui superior al que estableix l’esmentat apartat 2.1 per cadascuna de les dedicacions aprovades. També podran acollir-se a aquesta potestat les persones membres de la corporació que tinguin la condició de no adscrites”
La sorpresa va ser que, dies després i de forma unilateral i sense cap avís previ, saltant-se l’Alcalde un Acord de Ple que l’obliga a contactar amb el càrrec electe per procedir a autoritzar la seva retribució/dedicació, es donava d’alta a la Seguretat Social al nostre càrrec electe amb una retribució descontextualitzada (l’SMI va modificar-se al 2024), que es podia relacionar amb el nostre Codi Ètic, però se li assignava una dedicació del 36% seguint el règim de retribució/dedicació del PSC i que portàvem mesos rebutjant, posant al centre el nostre Codi Ètic. La dedicació del 36% fa referència al règim del PSC, el que té com a retribució de referència els 46.304,26€, i això saben de sobres PSC, ERC i Secretari Municipal que és incompatible amb el nostre Codi Ètic, i l’estaríem vulnerant. La resposta de l’EAB-CUP va ser recordar l’Acord aprovat per unanimitat i comunicar una retribució anual bruta de 17.558,6 € amb una dedicació del 80%, tenint com a referència única i exclusivament el règim de retribució/dedicació que estableix el nostre Codi Ètic, que té com a referència el topall de l’SMI si tenim dedicació exclusiva a l’oposició.
El sense-sentit encara va ser més gran quan en el darrer Ple Municipal de març s’ocultava informació al nostre càrrec electe -informació que tota la resta de portaveus tenien- en relació a la Proposta d’Acord que anàvem a defensar i que tornava a tractar l’aplicació del nostre Codi Ètic. Ni el Portaveu del PSC, Daniel González, que gestiona les comunicacions amb la resta de portaveus, ni el Secretari Municipal, van compartir la informació amb el nostre portaveu i sí que amb la resta de grups municipals. Dies després, i a través del Portaveu del PSC, sí que hem rebut, després de reclamar-ho, una captura d’imatge d’un fragment de text (que encara no sabem ni d’on surt ni a quin tràmit administratiu oficial correspon), on sembla que el Secretari Municipal exposa la seva posició preceptiva, però on sorprenentment utilitza de forma descontextualitzada una sentència judicial sobre la impossibilitat d’aplicar-nos una dedicació del 80% (ni el cas té res a veure amb les característiques i el que es persegueix a Barberà i, a sobre! al mandat 2015-2019 ho vam poder fer amb vist-i-plau de l’anterior secretari) i cita, incomprensiblement, ni més ni menys que el “principi de proporcionalitat” (el Secretari Municipal està barrejant intencionadament dos règims de retribució/dedicació que sap de sobres que són diferents i diversos?). I una actitud del Secretari Municipal que no acabem d’entendre, i que sembla més propera a la mala intenció que a les seves funcions legals, perquè ell és jurista i hauria de saber que no té sentit barrejar dos règims diferents de retribució/dedicació i, a més, coneix de primera mà la situació, l’objectiu (aplicar de forma coherent i justa un acord que reforça l’ètica, transparència i ús responsable de les hisendes públiques) i el procés realitzat per poder aplicar-nos el nostre Codi Ètic (vam estar en contacte amb ell per la modificació del seu acord al Ple Municipal extraordinari de febrer, i posteriorment per parlar de les dificultats per aplicar l’acord d’aquell ple). I sense oblidar el paper galdós del govern del PSC i ERC, que ha acabat “desviant” tota la responsabilitat en el Secretari Municipal quan, al final, es tracta de voluntat política que ens poguem aplicar el nostre Codi Ètic, una voluntat política que també interpel·la a la resta de grups municipals. I diem paper galdós, perquè encara estem esperant data i hora per part del Tinent d’Alcaldia Pere Pubill per fer una reunió que ens van demanar fer des del mateix govern municipal el passat 13 de març (una setmana abans del ple de març) per parlar d’aquest tema.
I davant de tots aquests despropòsits, a part d’estudiar amb calma totes les irregularitats i decidir les accions a emprendre, hem decidit tornar a comunicar a Alcaldia la retribució/dedicació del nostre càrrec electe, adaptant la dedicació al 75% i la retribució bruta anual en els 13.168,95€, amb l’objectiu que poguem aplicar-nos definitivament el nostre Codi Ètic de forma proporcional i justa i poguem començar a exercir els nostres drets de dedicació i de retribució, com la resta de Portaveus i càrrecs electes de l’Ajuntament de Barberà:
I aclarir que, en el cas de l’EAB-CUP, la retribució que rep el nostre càrrec electe estant a l’oposició no se la queda a nivell personal, sinó que es dona íntegrament a l’EAB-CUP perquè la gestionem des de l’assemblea.
