Fabià Díaz Cortés, portaveu del Grup Municipal EAB-CUP
És molt greu que el govern municipal insisteixi en mentir i desinformar sobre el procediment fet per intentar instal·lar una benzinera al costat de l’Escola Miquel Martí i Pol i la Llar d’Infants la Blava. Només analitzant l’Índex de Tramitació de la Llicència Municipal Ambiental, es pot comprovar que, de nou, la regidora Mònica Sempere, menteix i desinforma:

La informació pública i participació legal (Article 41 de la Llei 20/2009 de Prevenció i Control Ambiental de les Activitats) que és clau, i que motiva que denunciem irregularitats, es va fer entre el 14 de novembre al 28 de desembre de 2022 (en ple nadal, a sobre). En aquell moment, el 15 de novembre de 2022, s’envien tres oficis (cartes certificades informatives) només a 3 empreses, dues colindants al solar i a una altra que cal travessar un carrer per arribar des del solar (documents 4, 5 i 6 de l’Índex):

Aquell dia ni s’envien aquests mateixos oficis informatius a l’escola i a la llar d’infants ni a la comunitat veïnal que estan també just davant travessant un carrer. Cap ofici, cap informació activa per part del govern municipal, quan estem parlant dels entorns d’una escola i una llar que són espais molt sensibles i sobre els que cal desenvolupar actuacions per evitar l’impacte de la contaminació en la salut dels i les infants (també regulades per lleis i decrets promogudes per partits com el PSC-PSOE i que han incorporat als seus programes electorals):

(en groc, solar on volen fer una benzinera; en vermell, empreses privades que són informades activament i amb carta certificada; en verd, escola i llar d’infants i comunitats veïnals del Parc Europa ignorades i discriminades en la fase legal d’informació pública)
Just uns dies abans, el 9 de novembre de 2022 l’Ajuntament penja a l’E-Tauler l’anunci, un calaix d’anuncis de tot tipus on has de fer la cerca tu mateixa i incomplint amb l’Article 5 del Reglament Municipal de Participació Ciutadana (dubto que fins i tot el mateix govern municipal sapigui localitzar amb facilitat a l’E-Tauler els períodes d’informació pública que legalment i preceptivament cal difondre).
Aquests dos fets són els que denunciem i els que suposen un irregularitat fragant. L’Article 41 no parla en cap moment de “veïnat immediat”, una figura que s’ha utilitzat per discriminar i privilegiar a tres empreses, deixant al marge a l’escola, a la llar d’infants i a les comunitats veïnals del Parc Europa. I el govern municipal no vetlla per informar-les. A escola, llar i comunitats veïnals se les informa durant aquest darrer mes, quan el procediment ja quasi ha finalitzat, i un cop veïnat del barri denuncia les obres a finals de juliol, obres que a sobre s’estaven fent il·legalment, com ha hagut de reconèixer l’Ajuntament.
I clar! que quan es tanca el període legal d’informació pública (14 de novembre de 2022-28 de desembre de 2022) s’emet un informe tècnic on es diu literalment “no s’ha presentat cap al·legació ni reclamació” (document 7 de l’Índex):

Però quina al·legació! ni reclamació! si a les afectades directes (ni més ni menys que més de 520 infants de l’escola i la llar d’infants i les seves famílies i comunitats veïnals del Parc Europa que estan davant del solar) se les ignora i discrimina, i ni els partits que estaven a l’oposició llavors sabien res. És molt greu el que ha passat, i el govern municipal, en un tema molt sensible (salut ambiental) i un lloc molt sensible (entorns escolars), no ha garantit el dret a la informació pública i a la participació. El govern municipal va preferir tramitar de forma ràpida, silenciosa i irregular aquesta activitat privada. I cada dia que passen sense rectificar d’ofici es generen més preguntes sobre quin interès particular s’ha tingut des del govern en una tramitació tan ràpida, silenciosa i irregular.
I si calgués fer un nou procediment per tramitar llicències, perquè es registra una nova petició, és comet una greu irresponsabilitat per part del govern municipal quan es diu que tot acabaria igual: concedint-les. Això sí que és prevaricar, i és un delicte. I també és mentida.
El que no és prevaricar és fer un nou procediment bé i complint amb la legalitat (amb tota), on es garanteixi de veritat i de forma pro-activa el dret legal a la informació pública i a la participació i que escola, llar d’infants i comunitats veïnals se’ls informi directament d’aquest procés i tinguin la possibilitat de presentar al·legacions, reclamacions i demandes que posin al centre l’impacte sobre la salut de les persones, i dels i les infants en particular; que es tinguin en compte també les lleis ambientals i sobre canvi climàtic; que es tinguin en compte informes, dades i estudis tècnics i d’experts, tant del mateix ajuntament com d’altres institucions supramunicipals, sobre l’impacte d’un augment dels fluxes de vehicles i de la mateixa activitat d’una benzinera sobre la salut dels infants i els entorns escolars. I recordem una dada no menor: Barberà del Vallès durant els anys 2022 i 2023 té uns nivells de contaminació per Diòxid de Nitrogen que es situen entre els 25 i els 27 micrograms per m3, quan l’OMS diu que superar els 10 micograms per m3 suposa un perill per a la salut.
Portem demanant reiteradament una rectificació d’ofici al Govern Municipal des de finals de juliol. També ho estan fent altres grups municipals amb presència al Ple Municipal. I, el més important, ho demanen famílies de l’Escola Miquel Martí i Pol i la Llar d’Infants la Blava i veïnat del Parc Europa, persones directament afectades i discriminades, que ni han han pogut participar d’un procés on legalment havien de participar. I d’instal·lar-se la benzinera seran ells i elles les que patiran diàriament les conseqüències d’un empitjorament de la qualitat de l’aire que es respira, en un lloc on la qualitat ambiental ja està deteriorada. I això té uns efectes sobre la salut, i l’Ajuntament no pot mirar cap a una altra banda. De fet, hi ha àrees tècniques de l’Ajuntament que no miren cap a una altra banda i ja treballen en l’objectiu i el compromís per millorar la qualitat ambiental a Barberà. Cal la voluntat política per prioritzar aquestes polítiques i treballar-les transversalment i amb la participació i complicitat del veïnat.
I fet aquest exercici de transparència en els paràgrafs anteriors, arribem al Ple Municipal d’aquest dimecres on es van aprovar totes les mocions que va presentar l’EAB-CUP al Ple Municipal de setembre. Caldrà que l’Ajuntament apliqui els acords, i els grups municipals que hem fet possible la seva aprovació haurem de vetllar i treballar perquè així sigui, també amb el govern municipal. I, des de la rectificació i assumpció de responsabilitats, ara sí, s’obri una nova oportunitat per fer bé les coses i posar al centre el que una majoria social i política comparteix a Barberà: posar al centre la promoció i protecció de la salut ambiental i una mobilitat sostenible i saludable en el conjunt del municipi, protegint entorns escolars i equipamentals; habilitar més espais verds; i fer d’espais naturals, com el Parc Fluvial del Riu Ripoll, un espai protegit d’emissions zero i que tots i totes les barberenques puguem gaudir-lo al mateix temps que ens cuidem tots i totes de la seva biodiversitat.
I per tancar, alguns enllaços que són interessants, per situar millor el que estem dient, i que ni més ni menys diu també Ajuntament de Barberà del Vallès sobre la necessitat de protegir i millorar la qualitat de l’aire i els efectes que en la salut té la contaminació, o l’Àrea Metropolitana de Barcelona o la Generalitat de Catalunya. I important també conèixer aquest full informatiu de la Generalitat de Catalunya sobre l’avaluació de la contaminació per Diòxid de Nitrogen, amb informació dels efectes sobre la salut i els nivells que patim a Catalunya al 2022 (i amb dades també de l’estació de medició que hi ha al Passeig Doctor Moragas). I per últim, doneu un cop d’ull a aquest mapa interactiu d’Europa, on podeu mirar les dades de contaminació (també les de la nostra ciutat) i els seus efectes sobre la salut.
