ACTIVITATS I INDÚSTRIA, SÍ! PERÒ AIXÍ, NO!

L’EAB-CUP demana la paralització i anul·lació del procediment per instal·lar una benzinera al costat de l’Escola Martí i Pol i de comunitats de veïns i veïnes del barri del Parc Europa.

Des de l’EAB-CUP volem deixar molt clar que s’han aturat les obres gràcies a la mobilització veïnal, protegint la legalitat urbanística, però això no significa que el projecte s’aturi, ja que des del govern municipal i des de l’Ajuntament de Barberà estan avalant i tramitant, de moment, el procés i el projecte, que està en una fase molt avançada. I sense voler generar falses expectatives sí que considerem, després d’haver pogut consultar  presencialment l’expedient, que és impugnable el procés fet i, per això, demanem al govern municipal i a l’Ajuntament de Barberà que aturin el procediment administratiu relacionat amb aquest projecte i s’anul·li el procés. I si el personal tècnic municipal ha tingut pressions per tramitar aquest projecte volem que sapigueu que estem del vostre costat i que teniu el nostre suport, i us animaríem a què us dirigiu a la Bústia de Denúncia Anònimes de l’Oficina Antifrau de Catalunya. 

Des de l’EAB-CUP no estem en contra de la indústria ni de les activitats, tot el contrari, però volem que les coses es facin bé, sense privilegis ni discriminacions i que siguem coherents amb un model de ciutat que una majoria de barberencs i barberenques defensem i volem, i l’Ajuntament de Barberà ha de ser un reflex d’aquesta voluntat majoritària de millorar la qualitat ambiental i crear uns espais saludables i pacificats a les zones residencials i industrials del municipi.

I diem que és impugnable i que s’hauria d’anul·lar perquè ni govern municipal ni Ajuntament de Barberà estan complint amb el que fixa la Llei 20/2009 de Prevenció i Control Ambiental de les Activitats ni amb el Reglament Municipal de Participació Ciutadana

La Llei 20/2009 és molt clara en els seus articles 37 i 41. L’article 37, sobre el procediment a seguir per poder-se tramitar una llicència ambiental, assenyala 8 passos a seguir: a) Verificació formal de la documentació presentada; b) Anàlisi de la suficiència i la idoneïtat del projecte bàsic amb estudi ambiental; c) Informació pública i veïnal; d) Informes preceptius; e) Proposta de resolució; f) Tràmit d’audiència; g) Resolució; i h) Notificació i comunicació.

I l’article 41, sobre els processos d’informació pública, assenyala que “un cop verificada la suficiència i la idoneïtat de l’estudi ambiental, i la resta de documentació presentada, s’ha de sotmetre a informació pública per a un període de trenta dies i, simultàniament, s’ha de sotmetre a informació veïnal en un termini de deu dies. També s’ha de difondre per mitjà de les xarxes telemàtiques d’informació. En tots els casos, en la publicació hi ha constar el dret dels ciutadans a accedir a la informació sobre el procediment concret”.

En els antecedents de la Resolució per l’atorgament de la Llicència Ambiental es diu que “l’expedient ha estat sotmès a tràmit d’informació pública i audiència als veïns immediats per un termini de 20 i 10 dies, respectivament, sense que durant el mateix s’hagi presentat cap al·legació ni reclamació” (Decret 2023LLDC00258820/ 07/2023). I consultat l’expedient la sorpresa és majúscula, perquè només es va posar un paper al taulell d’anuncis l’OAC per comunicar l’exposició pública i l’audiència pública només va consistir en comunicar a dues empreses colindants al solar i a una tercera empresa que està a l’altra cantonada travessant el carrer Juan de la Cierva, quan travessant la mateixa distància per Ronda Santa Maria tens una comunitat de veïns i veïnes i una escola municipal que han estat completament ignorades en tot el procediment, quan són veïns “immediats” també. No es pot privilegiar la informació i participació a uns afectats mentre es discrimina a uns altres afectats que, a sobre, són el veïnat i l’escola. Se n’adonen que només per aquest fet comprovat ja hauria de ser motiu suficient perquè s’assumís la nul·litat de tot el procés? No s’han garantit els drets d’informació i participació a tots i totes les veïnes afectades (escola inclosa), i això és molt greu, i per l’EAB-CUP, un motiu prou suficient com per anul·lar tot el procés.

Al mateix temps, els articles 5 i 22 del Reglament Municipal de Participació Ciutadana tampoc s’han tingut en cap cas en compte en tot aquest procés d’informació pública. L’article 5, sobre Mitjans de Comunicació Local, és ben clar quan fixa que “l’Ajuntament promourà i mantindrà l’edició de publicacions escrites o digitals per tal de transmetre la informació a la ciutadania i facilitarà la mes àmplia difusió per tot el municipi. Es procurarà especialment donar a conèixer els projectes i actuacions d’interès municipal, els períodes d’informació pública i l’agenda d’activitats”. I com diem, des del govern municipal només han vetllat per posar un full al taulell d’anuncis de l’OAC de Passeig Doctor Moragas. I l’article 22, sobre Audiències Públiques Ciutadanes, ha estat tot ell menystingut.

I seguint amb la consulta de l’expedient, també hem pogut confirmar que en l’apartat D de l’article 37 de la Llei 20/2009 només s’han demanat informes municipals a l’arquitecta municipal i a la tècnica de salut, obviant des del govern municipal la importància de les valoracions d’altre personal tècnic municipal, com el vinculat a la mobilitat, el medi ambient i l’educació, ja que és una activitat que, tenint una incidència directa en l’empitjorament de la mobilitat i dels nivells de qualitat de l’aire, es vol instal·lar al costat d’una escola i de comunitats de veïns i veïnes.

I tampoc volem passar per alt que el govern municipal ha d’assumir les responsabilitats polítiques i no justificar-se a través del personal tècnic municipal. És el govern municipal qui ha d’aclarir públicament per què van començar les obres sense que hi hagués llicència d’obres i per què s’han ignorat als veïns i veïnes i l’escola en el procés d’audiència pública, així com per què cap mitjà de comunicació municipal, escrit o digital, ha informat absolutament de res i per què s’estan privilegiant activitats que malmeten els indicadors de la qualitat ambiental de la ciutat i de mobilitat sostenible.

Volem acabar aquest comunicat com hem començat, dirigint-nos sobretot al veïnat i l’Escola Martí i Pol, per compartir amb ells i elles que no volem generar falses expectatives. Malgrat estigui parada l’obra, el procediment pot ser que continuï o s’anul·li, i en els dos casos en aquest solar, segons el planejament urbanístic municipal, es podria emplaçar una activitat com la que ara es preveu de benzinera, bar i rentat de cotxes. Per això cal mobilització i treballar en una proposta. Des de l’EAB-CUP ja us anunciem que proposarem una reunió entre empresa promotora, veïnat i entitats i Ajuntament de Barberà, per buscar un millor emplaçament si no hi ha més remei que assumir una nova benzinera a Barberà, on demanarem que s’estudiï la ubicació de la parcel·la municipal on s’ubicaven les antigues carpes, a la cantonada de la Ronda Santa Maria i l’Avinguda Castell de Barberà. 

Al mateix temps proposarem a PSC, TxB, PCPB, ERC i BeCP començar els tràmits per fer els reglaments que calguin (inclòs el Zones de Baixes Emissions que encara avui esperem notícies del govern municipal), o les modificacions parcials de planejament urbanístic que calguin, perquè no es tornin a repetir aquestes situacions, i blindem i promovent de forma efectiva des de l’Ajuntament de Barberà el compromís amb uns entorns residencials, escolars i industrials saludables, i garantint de forma pro-activa la transparència, la informació i la participació ciutadana i unes condicions de treball transversal i multidisciplinar entre les àrees tècniques municipals perquè ens ajudin a desplegar i fer efectiu aquest compromís. 

Barberà del Vallès

2 d’agost de 2023 

Deixa un comentari